Samenvatting

Hoe staan we er financieel voor?

We hebben in 2020 ongeveer € 79.000 overgehouden. De belangrijkste verschillen tussen begroot en werkelijk gerealiseerd resultaat lichten we hierna voor u toe. Bij ieder programma is onder de 3e W-vraag "Wat heeft het gekost?" voor zover dat van toepassing een meer gedetailleerde toelichting opgenomen.

Toelichting meest omvangrijke financiële nadelen
Programma 1 - Veiligheid
Crisisbeheersing en brandweer
Explosievendetectie en -ruiming € 344.000 nadeel. De declaratie voor het ministerie van BZK is op 4 maart 2021 door de gemeenteraad vastgesteld. Omdat het besluit niet vóór 31 december 2020 is genomen, kan dit niet in de begroting 2020 worden verwerkt.

Programma 6 - Sociaal domein
Maatwerkdienstverlening 18-
Jeugdhulp (ZIN) € 962.000 nadeel. Er is een toename van de kosten op alle productgroepen, onder andere door de gevolgen van de COVID-19 maatregelen waaronder doorbetaling zorgaanbieders i.v.m. continuïteit zonder verplichting tot het leveren van zorg,

Programma 7 - Volksgezondheid en milieu
Afval
De inzamel- en verwerkingskosten van verschillende (afval)grondstoffen veroorzaken een nadeel van € 216.000.
De hoeveelheid restafval daalde en tegelijk ook het aantal aanbiedingen van de container. Wij rekenden met tien aanbiedingen, maar nu blijkt dat dit er maar zeven zijn geworden. Dit zorgt voor een lagere opbrengst afvalstoffenheffing van € 564.000.

Programma 8 – Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
Bouwen – vergunningverlening
Door vertragingen als gevolg van de problematiek rond stikstof en in coronatijd hebben we lagere programmalasten voor de omgevingsdienst gehad. Daar staat tegenover dat ook het aantal vergunningen en de legesinkomsten minder zijn. Behandelde vergunningen zijn daarnaast voornamelijk zogenaamde “kleine aanvragen” geweest waarvoor een klein tarief geldt. Juist de grote aanvragen met veel inkomsten, zijn vertraagd. Dit zorgt voor lagere opbrengst bouwleges van €458.000.

Programma 9 – Bestuur en ondersteuning
Van Werk naar Werk (VWNW)
In de 1e tussentijdse rapportage 2020 hebben wij voorgesteld om ieder jaar in de jaarrekening te verantwoorden hoeveel budget we nodig hebben gehad met betrekking tot WW-verplichtingen en transitievergoedingen bij (onvrijwillig) ontslag van medewerkers. Wij hadden daarbij de verwachting dat het beschikbare budget in 2020 zou worden overschreden met € 350.000. De overschrijding bedraagt uiteindelijk iets meer dan € 400.000.

Afwikkeling btw-claim i.r.t. calamiteit gemeentekantoor
Op verzoek van de accountant hebben wij de wijze waarop in de jaarrekening onze btw-claim in relatie tot de brand in het gemeentehuis was opgenomen aangepast. Deze claim is nu opgenomen onder “niet uit de balans blijkende vorderingen/rechten”. 
Deze technische aanpassing zorgt in 2020 voor een incidenteel nadeel. Wij gaan ervan uit dat onze claim in 2021 volledig wordt toegewezen. In dat geval zal € 1,4 miljoen in onze financiële administratie worden opgenomen.

Toelichting meest omvangrijke financiële voordelen
Programma 4 - Onderwijs
Onderwijsbeleid, leerlingzaken en leerlingenvervoer
Als gevolg van COVID-19 is een aantal activiteiten voor het primair onderwijs en de kinderopvang niet uitgevoerd. Ook werden er minder ritten gereden waardoor de kosten van het leerlingenvervoer lager uitvielen. Het totale voordeel bedraagt € 217.000.

Programma 6 - Sociaal domein
Jeugd uitvoeringskosten
Een aantal activiteiten m.b.t. de taskforcemaatregelen werden door COVID-19 niet of vertraagd uitgevoerd. Het voordelig verschil ten opzichte van de begroting bedraagt € 310.000.

BUIG
Het uitkeringsbestand Participatiewet is met 11 uitkeringen gestegen. Dit aantal is achtergebleven ten opzichte van de prognose (504 uitkeringen).
De IOAW/IOAZ is met 7 klanten gedaald. Dit werd vooral veroorzaakt door het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd.
Het totale voordeel bedraagt € 353.000.

Sociale werkvoorziening
Het voordeel van € 280.000 is ontstaan door:

  • Een ontvangst van € 119.000,- vanwege de liquidatie van Presikhaaf Bedrijven;
  • Een lagere bijdrage voor de uitvoering van de SW dan verwacht (voordeel van € 161.000,-).

Hulpmiddelen WMO

Met ingang van 1 juli 2020 zijn door het huurcontract met Kersten Hulpmiddelenspecialist nieuwe producten in gebruik. Dit heeft geleid tot een kostenstijging van € 210.000 omdat huren duurder is. De gemeente Lingewaard had hulpmiddelen in eigendom. Deze werden verkocht aan Kersten. De opbrengst hiervan was € 686.000. Dit is lager dan wat we verwachtten zoals vermeld in de 1e Turap (€ 1 mln).

Begeleiding WMO
Als gevolg van COVID-19 zagen we in de tweede helft van het jaar een lagere besteding van zorg in vergelijking met 2019. We zagen een toename van het aantal klanten met begeleiding en een behoorlijke afname bij de dagbesteding. Het voordeel bedraagt € 298.000.

Programma 7 - Volksgezondheid en milieu
Riolering
Bij algemeen rioolbeheer was sprake van hogere perceptiekosten en een hogere verrekening van door te belasten compensabele btw op de overheadkosten. Daarnaast is de opbrengst rioolheffing hoger als gevolg van minder leegstand van woningen en meer opgeleverde nieuwbouw. Het voordeel bedraagt in totaal € 242.000.

Programma 9 - Bestuur en ondersteuning
Gronden algemeen
In 2020 is de aan- en verkoop en afwaardering van een aantal percelen afgewikkeld. Het betreft verwerving/verkoop  van percelen in verband met realisatie van het crematorium en percelen rondom Bergerden en de Karstraat te Huissen. Per saldo is er een voordeel van € 300.000.

Kapitaallasten voorgenomen investeringen
Niet alle voorgenomen investeringen zijn in 2020 tot uitvoering gekomen. Daardoor ontstaat een incidenteel voordeel van € 703.000 op de kapitaallasten die voor die investeringen in de begroting zijn opgenomen.

Deze pagina is gebouwd op 06/22/2021 13:15:49 met de export van 06/22/2021 13:00:14