1. Veiligheid

Wat hebben we gedaan?

Wat hebben we gedaan?

Openbare orde en veiligheid (doel 1 t/m 3)

  • We hebben meerdere keren digitaal voorlichting gegeven over woninginbraken en andere vormen van veel voorkomende criminaliteit. Via verschillende berichtjes op social media en in Het Gemeentenieuws hebben we voorbeeldsituaties benoemd en preventietips verspreid. De babbeltrucbijeenkomst voor senioren is vanwege de COVID-19-maatregelen niet doorgegaan. Gezien de doelgroep was ook een digitale bijeenkomst geen optie.
  • Vanwege de stijging van het aantal woninginbraken in Bemmel is tijdens de donkere maanden een heterdaadactie georganiseerd waarbij de politie samen met de boa’s de wijken in zijn gegaan om auto’s en personen staande te houden en te controleren. Ook zijn in Bemmel en Huissen acties georganiseerd waarbij de politie en boa’s diverse inwoners op straat bewust hebben gemaakt van inbraakgevoelige situaties. Denk hierbij ook aan de ‘autovoeler’ in Huissen. Om inwoners meer bewust te maken hebben we preventietips gegeven en folders uitgereikt. Via (social) media is hier uiteraard ook aandacht aan geschonken.
  • De tweedaagse “Leerling Alert” op het OBC Huissen is in verband met de COVID-19 maatregelen zowel in maart als november niet doorgegaan. Het doel van deze tweedaagse was om leerlingen, ouders, docenten en inwoners/ondernemers uit het buitengebied bewust te maken van ondermijning en om hen weerbaarder te maken.
  • Om ondermijnende criminaliteit tegen te gaan hebben we samen met de veiligheidspartners diverse ‘verdachte bedrijven’ bezocht en gecontroleerd op milieu-, bouweisen en overige wet- en regelgeving. Bij een autobedrijf zijn meerdere overtredingen geconstateerd waartegen is opgetreden. Op dit moment zijn nog verschillende bedrijven in onderzoek. Vijf panden en één in aanbouw zijnde XTC-lab werden gesloten op grond van de Opiumwet.
  • Om ondernemers en boeren in het buitengebied bewust te maken van het gevaar om zaken te doen met criminelen, nemen we deel aan het project Stuwdam. Bezochte ondernemers hebben we samen met de politie geïnformeerd met behulp van informatiebrieven en flyers. Als gevolg van de tweede lockdown hebben we de controle voor een bedrijventerrein in december afgelast.

De in maart 2020 geplande bijeenkomst voor de ondertekening van de intentieverklaring voor het Keurmerk Veilig Ondernemen bij bedrijventerrein Gendt-Bemmel is door de COVID-19 maatregelen niet doorgegaan.

  • We hebben meerdere keren digitaal voorlichting gegeven over WhatsApp-fraude en Snapchat afpersing. Dit zijn vormen van cybercrime. Door de lockdown en het sluiten van de scholen hebben we geen gebruik kunnen maken van de aangeschafte hulpmiddelen (Cyber24 koffers en ‘skimming mapjes’).

Handhaving (doel 4)

  • De ontvangen meldingen in het buitengebied zijn afgehandeld.
  • Gedurende de zomermaanden zijn coronacoaches ingezet ter controle en voorkoming van samenscholing van groepen jongeren bij het Zwanenbad. Ook werden coronacoaches voorafgaand en tijdens de drukke momenten rondom de feestdagen ingezet. Zij hebben  inwoners op een vriendelijke manier aangesproken en verzocht om de COVID-19 maatregelen na te leven. Na het gesprek ontving men een gadget van de gemeente (rolmaatje). Naast de coaches hebben we ook de boa's hoofdzakelijk ingezet om ervoor te zorgen dat de COVID-19 maatregelen werden nageleefd.
Deze pagina is gebouwd op 06/22/2021 13:15:49 met de export van 06/22/2021 13:00:14