2. Verkeer, vervoer en waterstaat

Wat hebben we bereikt?

Wat hebben we bereikt?

Het jaar 2020 kende beperkingen in verband met de COVID-crisis. Een deel van het jaar is het niet goed mogelijk geweest om voorbereidingen en maatregelen fysiek te bespreken met adviseurs, bewoners en ondernemers. Voor het goed kunnen bespreken van technische ontwerptekeningen is dat wel nodig. Dit heeft tot vertragingen geleid. Ook het verkeer zelf was anders: minder autoverkeer, openbaar vervoer met aangepaste dienstregelingen en meer fietsers en motorgebruik.
Desondanks is met de uitvoering van acties uit het Gemeentelijk Mobiliteitsplan (GMP) en het College Uitvoeringsprogramma (CUP) het volgende bereikt:

  1. Een betere bereikbaarheid van onze woonkernen en bedrijventerreinen (doel 1).

Met bestaande projecten (reconstructie Karstraat (N839), uitwerking dorpensingel (Bemmel) en een nog lopende studie aansluiting Huissen – A325/Arnhem) verbetert de ontsluiting op de hoofdwegen. Regionaal groeide ook de aandacht voor toekomstige knelpunten. Het wegennet wordt in de toekomst nóg drukker. Dat vormde de aanleiding voor het gaan opstellen van een strategische mobiliteitsvisie. Die wordt komend jaar afgerond.

  1. Een betere verkeersveiligheid voor alle weggebruikers (doel 2).

Met de uitgevoerde verbeteringen van met name oversteekplaatsen en fietspaden is de veiligheid voor de weggebruikers verbeterd. Veilig gedrag van weggebruikers is beïnvloed met specifieke campagnes en het wijzen van inwoners / weggebruikers op die campagnes.

  1. Minder hinder van doorgaand verkeer in de vorm van geluid, luchtverontreiniging en barrièrewerking (doel 3).

2020 was door omstandigheden een jaar met minder wegverkeer en daarom minder filevorming en hinder voor aanwonenden. Aanpak van de Papenstraat (Bemmel) is een project dat specifiek verkeersoverlast zal verminderen.

  1. Meer gebruik van OV en fiets (minder verkeersdruk en verduurzaamd mobiliteit) (doel 4).

Met de pilot voor elektrische deel-auto’s in Huissen en Bemmel en de planvoorbereiding voor ca. tien oplaadpunten voor e-bikes en de fietsparkeervoorzieningen in verschillende dorpscentra wordt elektrisch rijden en fietsen beter gefaciliteerd.

Indicatoren

In de programmabegroting 2020 zijn bij dit programma geen indicatoren opgenomen.

Deze pagina is gebouwd op 06/22/2021 13:15:49 met de export van 06/22/2021 13:00:14