2. Verkeer, vervoer en waterstaat

Wat hebben we gedaan?

Wat hebben we gedaan?

Bereikbaarheid

  • We zijn gestart met de verkeersstudie naar een mogelijke aansluiting van Huissen op de A325 of Arnhem. Hiervoor moet het regionaal verkeersmodel worden geactualiseerd. Dit regionaal verkeersmodel is nodig als basis voor onderzoek en het meten van effecten van maatregelen. De verkeersstudie loopt door in 2021.
  • We willen hinder van doorgaand verkeer verminderen, maar ook dure ad-hoc beslissingen vermijden. Daarvoor is inzicht nodig in de relatie tussen verschillende studies / maatregelen zoals een parallelweg langs de A15. Dat gebruiken we om te komen tot een geactualiseerd programma voor de korte en lange termijn. Het korte termijn programma (maatregelenprogramma GMP-plus) ontvangt u t.b.v. de Kadernota 2022. De mobiliteitsvisie voor de lange termijn ronden we daarna af.

Gemeentelijk mobiliteitsplan (GMP)

  • De provincie Gelderland heeft de reconstructie van de Karstraat N839 (tussen Huissen en de A15) uitgevoerd. Als onderdeel hiervan is een eenzijdig in twee-richtingen bereden (brom)fietspad aangelegd. Daarbij is de fietsstructuur rondom de rotonde Karstraat-Nijverheidsstraat aangepast en de aansluiting van het Verlaten Land Pad veiliger gemaakt.
  • De nieuwe aansluiting van De Houtakker II (Bemmel) op de Karstraat is nog niet uitgevoerd. De uitvoering hiervan wacht op de planologische procedure van de bestemmingsplanwijziging. De uitkomst daarvan is onzeker, bekend is dat er bezwaren bestaan in de omgeving. In verband daarmee is de planprocedure ook vertraagd t.o.v. de verwachting ten tijde van de 2e Turap 2020.
  • De uitvoering van de reconstructie van de Nijmeegsestraat in Gendt is gestart en wordt in 2021 afgerond.
  • Het aanpassen van het kruispunt Karstraat – Zandsedwarsstraat in Huissen uitgesteld (naar 2021) vanwege vertraging in het rioleringsproject ’t Zand.
  • Er is SPV-subsidie (t.b.v. verkeersveiligheid) verworven voor het uitvoeren van maatregelen bij de kruising Nielant-Wagenweg en nabijgelegen oversteekplaatsen. Die maatregelen worden in 2021 uitgevoerd.
  • U heeft het Wegencategoriseringsplan vastgesteld. Daarna is gestart met uitvoering van een aantal maatregelen die snel resultaat geven. Zo is o.a. de maximum snelheid op en rond de Touwslagersbaan (Huissen) teruggebracht naar 30 km/u en is een 60 km/uur-zone ingesteld in het buitengebied noordelijk van Doornenburg en in het gebied Flieren bij Gendt.
  • Er is er SPV-subsidie verworven voor maatregelen aan de kruising Kapelstraat-Hegsestraat in Gendt. Ook zijn gesprekken gevoerd met omwonenden over grondeigendom. Uitvoering volgt in 2021.
  • Vanwege vertraging in het rioleringsproject ’t Zand is de rioolreconstructie Gochsestraat (Huissen) uitgesteld.
  • Voor de uitbreiding van fietsparkeervoorzieningen in de dorpscentra van Angeren, Doornenburg en Gendt is een plan besproken met de ondernemersverenigingen en wijkplatforms. Ook voor fietsoplaadpunten is een plan besproken met de platforms en ondernemersverenigingen. Uitvoering van beiden volgt in 2021.
  • Door de plannen met betrekking tot het OBC Bemmel is de studie naar tweezijdige ontsluiting Essenpas (Bemmel) uitgesteld naar 2021.
  • Gestart is met de verkeersstudie naar een mogelijke aansluiting van Huissen op de A325 of Arnhem. Voor verdere informatie verwijzen wij u naar het kopje Bereikbaarheid.
  • De studie naar verkeersveiligheid rotondes is uitgesteld naar 2021. In de 2e Turap 2020 is vermeld dat dit nodig was i.v.m. de prioriteitstelling voor andere projecten.
  • Met de evaluatie van het verkeersplan Huissen-centrum is gewacht tot meer tijd tussen de uitvoering en de evaluatie zit. Kort na uitvoering levert een evaluatie weinig resultaat op.  Kleine klachten, meldingen en storingen zijn uiteraard wel opgepakt.
  • De planvoorbereiding van de herinrichting van de Papenstraat (Bemmel) is vertraagd opgestart. Deze herinrichting is mede afhankelijk van de uitkomst van de procedure voor de aansluiting Houtakker II – Karstraat.
  • De voorbereiding voor het fietspad “De Plak” (Bemmel) is gestart. Voor het doortrekken van het fietspad in Park Lingezegen heeft het AB Park Lingezegen in december 2020 een financiële bijdrage van € 320.000 gereserveerd.
  • Voor het verleggen van het Rijnwaalpad in Ressen is een variantenstudie uitgevoerd.
  • De planvoorbereiding voor de deelprojecten van de Dorpensingel (Bemmel - A325) is verder uitgewerkt. Er zijn ontwerpen gemaakt voor de Vossenhol en de Dorpensingel. En er is een verkeersstudie uitgevoerd naar varianten voor het verleggen van het RijnWaalpad bij Ressen.
  • Op 10 locaties langs drukke ontsluitingswegen zijn dubbelzijdige posterframes geplaatst, die  worden ingezet voor verkeersveiligheidscampagnes, waaronder de BOB-campagne en fietsverlichtingscampagne. De respons hierop van inwoners was zeer positief.
  • In de 2e Turap 2020 is krediet aangevraagd voor het uitvoeren van een capaciteitsonderzoek van rotondes. Dat onderzoek is opgestart.

Beheer en onderhoud / verduurzaming

  • Een oude houten brug (Blauwenburcht Huissen) vervingen we door een duurzamere variant opgebouwd uit een stalen draagconstructie met zowel een brugdek als leuningen van composiet. In plaats van een houten keerwand werd een kunststof uitvoering toegepast aan de Kloosterlaan in Huissen. In beide gevallen wordt de levensduur van het materiaal langer en zijn de onderhoudskosten op lange termijn aanzienlijk lager.
  • We vervingen bestaande verlichtingsarmaturen door LED-armaturen. Daardoor steeg het aantal lichtmasten met een LED-lichtbron met 11% ten opzichte van 2019 tot ongeveer 40%. De energiebesparing door deze vervangingen was 97.667 kWh.

Zie verder ook de paragraaf duurzaamheid.

Deze pagina is gebouwd op 06/22/2021 13:15:49 met de export van 06/22/2021 13:00:14