Wat hebben we bereikt?
- Kinderen en jongeren ontwikkelen zich veilig en prettig gedurende hun schoolperiode. Er is een netwerk van ketenpartners dat zorgt voor goede preventie en dat actief inspringt als dat nodig is (doel 1).
We intensiveerden in 2020 de samenwerking tussen kinderopvang, scholen en gemeente zodat we de kinderen in een kwetsbare thuissituatie beter in beeld kregen.
- Goede gebouwen voor scholen die voldoen aan de huisvestingseisen (doel 2).
We hebben in het kader van het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) verder uitvoering gegeven aan de 4 benoemde projecten (OBC Bemmel, IKC Het Sterrenbos, IKC De Vonkenmorgen en IKC De Doornick).
- 99% van de leerlingen tot 23 jaar behaalt een startkwalificatie en ontwikkelt hun talenten (doel 3).
In het schooljaar 2019-2020 behaalde 98,2% van de leerlingen een startkwalificatie. Dit is lager dan onze doelstelling voor heel 2020 (99%)
- Maximaal 5 leerlingen per 1.000 inwoners zijn ongeoorloofd afwezig (doel 4).
Het aantal leerlingen per 1000 inwoners dat ongeoorloofd afwezig was, nam in het schooljaar 2019-2020 ten opzichte van 2018-2019 af van 13 naar 12.
- We willen het taboe rondom laaggeletterdheid doorbreken, bewustwording creëren en het aantal laaggeletterden verminderen (doel 5).
We werkten aan het verkleinen van het taboe rondom laaggeletterdheid door te investeren in laaggeletterdheid, bijvoorbeeld tijdens de nationale voorleesdagen.
Indicatoren
De resultaten over heel 2020 zijn nog niet beschikbaar. Daarom informeren wij u over de resultaten van het schooljaar 2019/2020. Deze resultaten komen uit het jaarverslag leerplicht schooljaar 2019-2020 Lingewaard en jaarverslag Regionaal Bureau Leerlingzaken schooljaar 2019-2020.
- Het aantal leerplichtige leerlingen in Lingewaard daalde van 6.298 leerlingen (schooljaar 2017/2018) naar 6.169 leerlingen (2018/2019) naar 6.025 leerlingen in 2019-2020.
- Scholen zijn wettelijk verplicht om verzuim te melden bij DUO als leerlingen meer dan 16 uur verzuimen in vier weken. Het aantal DUO-verzuimmeldingen voor leerlingen tot 16 jaar nam t.o.v. het schooljaar 2018-2019 sterk af: van 100 naar 60 meldingen. Dit was een gevolg van de COVID-19 crisis en de sluiting van de scholen.
- Kinderen van 5 tot 16 jaar zijn leerplichtig. Soms kan een leerling vrijstelling krijgen van deze leerplicht, waardoor ze helemaal niet naar school hoeven of minder uren naar school gaan. Het aantal vrijstellingen voor leerlingen tot 16 jaar was gelijk aan het schooljaar 2018-2019.
- Het aantal thuiszitters tot 16 bleef nagenoeg gelijk (13 vorig schooljaar en nu 14 leerlingen).
Verplichte indicator | Meetbaar resultaat 2020 | Verwacht | Behaald |
---|---|---|---|
Absoluut verzuim | Het aantal leerplichtigen dat niet staat ingeschreven op een school, per 1.000 leerlingen van 5-18 jaar. | 0 | Gegevens niet beschikbaar * |
Relatief verzuim | Het aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school, maar ongeoorloofd afwezig is, per 1.000 inwoners van 5-18 jaar | 5 | Gegevens niet beschikbaar ** |
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie | Het percentage van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat. (VSV-ers) | 1 | Gegevens niet beschikbaar *** |
* Bron: Duo/Ingrado . Laatst beschikbare informatie dateert van 2019 (0%).
**) Bron: Duo/Ingrado. Laatst beschikbare informatie dateert van 2019 (12).
***) Bron: Duo/Ingrado. Laatst beschikbare informatie dateert van 2019 (1,8%).