4. Onderwijs

Wat hebben we gedaan?

Wat hebben we gedaan?

Basisonderwijs (doel 1)

  • Het afgelopen jaar ontstond er, mede door COVID-19, een sterkere overlegstructuur (frequent overleg en korte lijnen over de noodopvang) tussen kinderopvang, onderwijs en de gemeente .

Diverse bijeenkomsten om te werken aan een versterking van de integrale ondersteuningsstructuur op scholen en de kinderopvang, gingen vanwege COVID-19 niet door. De prioriteit lag bij het aanbieden van thuisonderwijs (digitaal) en het bieden van noodopvang.
Scholen, kinderopvang, Jeugdgezondheidszorg (JGZ) en schoolmaatschappelijk werk werkten nauw samen om kinderen in een kwetsbare thuissituatie in beeld te krijgen en te houden. De leerplichtambtenaar bood in diverse casussen ondersteuning.

Door COVID-19 gingen de meeste vergaderingen van de werkgroep Doorgaande Ontwikkelingslijn (DOL) en de lokaal educatieve agenda in 2020 niet door. Het bleek lastig om online thema’s te bespreken. Ook waren onze partners erg druk met het uitvoeren van hun basistaak: het bieden van onderwijs en kinderopvang.

  • Voor de activiteiten die we op het gebied van muzikale vorming en cultuureducatie uitvoerden, verwijzen we naar programma 5 Wat hebben we gedaan.
  • Het basisonderwijs werkte met het sportkennismakingsprogramma ‘Sjors Sportief en Creatief’. Ook werd op enkele basisscholen een sportclinic of naschools programma aangeboden. Door COVID-19 lukte het niet om op 5 scholen een sport- en beweegplan te realiseren. Wel pakten een aantal basisscholen losse acties op. Voorbeelden zijn een subsidieaanvraag voor het realiseren van een open schoolplein en een plan om met monitoring van beweegvaardigheden te starten.

Onderwijshuisvesting (doel 2)

  • Samen met schoolbesturen en kinderopvang gingen we verder met de uitvoering van de eerste termijn van het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP). In de onderstaande punten gaan we hier verder op in.
  • Uw raad stelde op 28 april 2020 de massastudie voor OBC Bemmel vast. In september 2020 startten we met het opstellen van een ruimtelijk, functioneel en technisch Programma van Eisen en met een onderzoek naar de benodigde sportvoorzieningen. In het IHP gingen we uit van nieuwbouw van drie gymzalen (onderwijsbehoefte). Samen met het schoolbestuur en sportverenigingen onderzochten we of het mogelijk was om in plaats hiervan een nieuwe sporthal te bouwen die de bestaande sporthal kon vervangen.

Voor IKC Het Sterrenbos in Huissen hebben we samen met het schoolbestuur en de kinderopvang de massastudie voorbereid. In september 2020 startten we met de uitvoering hiervan. Deze massastudie was gecombineerd met de massastudie van Driegaarden fase 2 & 3. Deze laatste werd eind 2020 voorlopig stilgelegd. Vandaar dat de massastudie van IKC Het Sterrenbos werd losgekoppeld.

  • Voor IKC De Vonkenmorgen startten we in de tweede helft met het voorbereiden van de massastudie. Daarin kijken we ook naar de meest geschikte locatie voor het IKC. Voor IKC De Doornick begonnen we met een schetsverkenning om de mogelijkheden in beeld te krijgen op de huidige locatie.
  • Wij zetten ons in om concrete afspraken te maken over medegebruik en verhuur van onderwijsruimten in relatie tot het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs. Hiervoor hebben we een aanbesteding gedaan voor een begeleidende partij bij dit proces.
  • Op 24 juni droegen we het juridisch eigendom van IKC Binnenstebuiten over aan het schoolbestuur en op 17 december het juridisch eigendom van een deel van het speelplein van IKC De Abacus in Huissen. Ook bereidden we de overdracht van het Pro College in Bemmel voor de notaris voor.
  • IKC Binnenstebuiten in Huissen kreeg door het groeiende aantal leerlingen ruimtegebrek. Samen met de school en de kinderopvang onderzochten we de mogelijkheden voor een duurzame oplossing. Op 28 september diende het schoolbestuur een officiële aanvraag in voor uitbreiding met twee lokalen voor het onderwijs, waarbij het schoolbestuur aangaf zelf bouwheer te willen zijn. De aanvraag namen we in behandeling. Dit wordt naar verwachting in 2021 afgerond.

Onderwijs/educatie en leerlingenvervoer (doel 3 en 4)

  • Door een goede gezamenlijke voorbereiding met kinderopvang en JGZ verliep de uitbreiding van de uren van peuteropvang en voorschoolse educatie goed en zonder problemen.
  • Onder leiding van de RMC-coördinator regio Arnhem stelden we regionaal de “Route naar je toekomst, goed op weg naar school en werk - Ondersteuningsprogramma VSV" voor de periode 2021-2024 op, waarin ook een pre-ambule over COVID-19 is opgenomen. De landelijke deadline voor aanmelding van het programma was door COVID-19 verschoven van 1 juli naar 1 oktober. In 2020 werkten we daarom nog met het oude regionale programma voor de bestrijding van schooluitval. De resultaten over 2020 zijn nog niet bekend.
  • Het ouderplatform leerlingenvervoer kwam met gerichte voorstellen voor alternatieve mogelijkheden voor leerlingenvervoer (sturen op 2 dagdelen zelf rijden door iedere ouder, verminderen van loosmeldingen door te sturen op consequenties van te late afmeldingen en structurele inzet van MEE als vorm van begeleiding in het zelfstandig kunnen reizen). We besloten door te gaan met het project ‘Samen Leren Reizen met OV of fiets’ van MEE Gelderse Poort. De andere voorstellen onderzoeken we in 2021 op toepasbaarheid.
  • We brachten het leerlingenvervoer onder bij de BVO DRAN.
  • Op 8 december 2020 besloten we deel te nemen aan het Regionaal Bureau Leerplicht (RBL) Midden-Gelre, sub module leerplicht. Op 10 december bekrachtigde het algemeen bestuur van de MGR dit besluit. Vanaf 1 januari 2021 zijn wij onderdeel van het RBL.

Laaggeletterdheid (doel 5)

  • We gaven aandacht aan laaggeletterdheid tijdens de Week van Lezen en Schrijven middels campagnematerialen en Taalwandelingen. We plaatsten in november een ervaringsverhaal op de Meedoenpagina.
  • Ondanks de uitdagingen van digitaal lesgeven en begeleiden verzorgden de partners uit het Taalnetwerk een divers educatieaanbod. In de tijden dat lesgeven niet mogelijk was, bleek contact houden erg belangrijk en gewaardeerd.
  • We scherpten in mei 2020 de opdracht aan de Taalcoördinator aan naar aanleiding van de evaluatie. Focuspunten zijn het vinden en binden van de NT1 doelgroep (Nederlands als eerste taal) en het in beeld brengen van doorverwijzingen.
  • Wegens de COVID-19 maatregelen gingen de trainingen herkennen en doorverwijzen bij laaggeletterdheid’ aan de taalvrijwilligers bij SWL en aan onze werk- en inkomensconsulenten en schuldhulpverleners niet door. Geplande trainingen zijn verplaatst naar 2021.
Deze pagina is gebouwd op 06/22/2021 13:15:49 met de export van 06/22/2021 13:00:14