Wat hebben we bereikt?
- Inwoners van Lingewaard kunnen zo lang mogelijk op een prettige manier zelfstandig wonen, leven en participeren (doel 1).
We gingen samen met onze partners aan de slag met de vijf coalities, die we in het kader van het beleidsplan Sociaal Domein vormden. De oprichting van het platform ‘Dementievriendelijk Lingewaard’ en het inrichten van laagdrempelige ontmoetingsplekken in iedere kern droegen bij aan het langer zelfstandig wonen, leven en participeren van Lingewaardse inwoners.
- We willen structureel het aantal mensen in de bijstand verminderen doordat meer bijstandsgerechtigden werken of participeren naar vermogen (doel 2).
Het lukte niet het aantal uitkeringsgerechtigden te verlagen. Door de COVID-19 crisis zagen we ons bestand stijgen. Echter, minder dan we aanvankelijk verwachtten.
- Jongeren groeien veilig thuis op en hebben voldoende mogelijkheden om zich te ontwikkelen (doel 3).
We zagen een lichte daling van het aantal jeugdigen met zorgindicatie verblijf en een toename van ambulante zorg. We versterkten de overlegstructuur en besloten de inzet van een gedragswetenschapper te continueren. Hiermee werkten we aan het veilig thuis laten opgroeien van onze jongeren en hen mogelijkheden te bieden om zich te ontwikkelen.
- We willen de kosten in het sociaal domein met betrekking tot de Jeugdwet, WMO en Participatiewet stabiliseren en terugdringen (doel 4).
Om goede zorg te blijven leveren en tegelijkertijd de kosten onder controle houden voerden we in 2020 een aantal Taskforce maatregelen uit.
- We willen de leef kwaliteit in de buurt verbeteren door de inzet van Lingewaard Doet. We streven naar minimaal 40 door inwoners ingediende ideeën, waarvan 80% daadwerkelijk wordt gerealiseerd (doel 5).
Ondanks de COVID-19 was Lingewaard Doet een succes. Alle 43 aangemelde initiatieven haalden het streefbedrag op.
- We stimuleren inwonersinitiatieven en streven naar minimaal 15 maatschappelijk initiatieven om de leefbaarheid in de straat, buurt of stad/dorp te verbeteren (doel 6).
In elke kern startte minimaal één maatschappelijk initiatief. Er werden 38 initiatieven ingediend, waarvan er 15 werden gerealiseerd.
- We ondersteunen dorps- en wijkplatforms bij het opstellen van dorps- en wijk ontwikkelplannen (doel 7).
Voor de totstandkoming en uitvoering van de DOP’s en WOP’s is het elkaar ontmoeten erg belangrijk. Gendt Vooruit bood het dorpsontwikkelingsplan aan bewoners, het college en raad aan. Ook werd het dorpsontwikkelingsplan van Doornenburg geactualiseerd.
Indicatoren
Participatie
Verplichte indicator | Meetbaar resultaat 2020 | Verwacht | Behaald |
---|---|---|---|
Personen met een bijstandsuitkering | Aantal personen met een bijstandsuitkering per 10.000 inwoners van 18 jaar e.o. | 170 | 204,20 |
Lopende re-integratie-voorzieningen | Aantal re-integratievoorzieningen per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-65 jaar. | 130* | 258,3 |
Banen | Het aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd 15-64 jaar. | 445 | Gegevens niet beschikbaar** |
Netto arbeidsparticipatie | Het percentage van de werkzame beroepsbevolking t.o.v. de beroepsbevolking. | 68 | Gegevens niet beschikbaar*** |
Werkloze jongeren | Het percentage werkloze jongeren. | 0,85 | Gegevens niet beschikbaar**** |
*) Door actualisatie van gegevens, peildatum augustus 2019, wijkt dit cijfers af van wat in de begroting staat. Gerealiseerd in 2019: 203,9
**) Bron: CBS Bevolkingsstatistiek / LISA – bewerking ABF Research. Laatst beschikbare informatie dateert van 2019 (536).
***) Bron: CBS Arbeidsdeelname. Laatst beschikbare informatie dateert van 2019 (70,9%).
****) Bron: CBS Jeugd. Laatst beschikbare informatie dateert van 2019 (2%).
We zagen een geringe stijging van het aantal bijstandsuitkeringen in plaats van de beoogde daling (1 jan 2020: 439, 1 jan 2021: 450). In 2020 kenden we 145 bijstandsuitkeringen toe en beëindigden we 134 uitkeringen. In bovenstaande tabel gaat het om het aantal personen met een bijstandsuitkering. Wij monitoren zelf op het aantal uitkeringen. In geval van een gezamenlijke huishouding hebben meerdere personen 1 uitkering.
De COVID-19 pandemie zorgde in 2020 niet tot een fors hogere instroom in de bijstand. Wel zagen we een stijging van het aantal inwoners dat een beroep op de WW moest doen. Ook was er veel onzekerheid rondom de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo). We verwachten dat na afloop van deze regeling de bijstandsafhankelijkheid van met name ondernemers sterk zal toenemen. Dat kan in de (nabije) toekomst leiden tot een toename van het aantal aanvragen om bijstand.
Als we de vergelijking maken met gemeenten van vergelijkbare grootte, dan was het aantal uitkeringsgerechtigden per 10.000 inwoners in Lingewaard beduidend minder (Lingewaard: 204,2 referentiegemeente: 322,4). Ook de toename was minder hoog dan bij deze referentiegroep.
We investeerden in de bemiddeling van werkzoekenden met de indicatie ‘Banenafspraak’. Deze werkzoekenden hebben doorgaans langdurige en blijvende ondersteuning nodig om te kunnen blijven werken. Daardoor steeg het aantal lopende re-integratievoorzieningen in 2020 verder.
Jeugd
Verplichte indicator | Meetbaar resultaat 2020 | Verwacht | Behaald |
---|---|---|---|
Kinderen in armoede | Het percentage kinderen tot 18 jaar dat in een gezin leeft dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. | 2 | Gegevens niet beschikbaar * |
Jongeren met een delict voor de rechter | Het percentage jongeren (12-21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen. | 0,6 | Gegevens niet beschikbaar** |
Jongeren met jeugdhulp | Het percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp ten opzicht van alle jongeren tot 18 jaar. | 10,5 | 11,6 |
Jongeren met jeugdbescherming | Het percentage jongeren tot 18 jaar met een jeugdbeschermingsmaatregel ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar. | 0,5 | 1,0 |
Jongeren met jeugdreclassering | Het percentage jongeren (12-22 jaar) met een jeugdreclasseringsmaatregel ten opzichte van alle jongeren (12-22 jaar). | 0,2 | 0,2 |
*) Bron: CBS Jeugd. Laatst beschikbare informatie dateert van 2019 (3%).
**) Bron: CBS Jeugd. Laatst beschikbare informatie dateert van 2019 (1%).
We streven er naar om op al deze indicatoren het percentage te verminderen. Dit blijft onze aandacht houden, maar is niet volledig stuurbaar. Bovendien gaat het bij een aantal indicatoren om een relatief kleine doelgroep, waardoor 1 jongere meer of minder al een groot verschil uitmaakt in de cijfers (bijvoorbeeld bij het aantal jongeren met jeugdbescherming of jeugdreclassering).
Vergelijken we de cijfers van 2020 met andere gemeenten van gelijke grootte, dan scoorden wij op deze punten gelijk en op sommige vlakken gunstiger dan de referentiegroep. Zo hadden in vergelijkbare gemeenten 11,7% van alle jongeren tot 18 jaar een jeugdhulptraject (Lingewaard 11,6%), hadden wij minder kinderen in jeugdbescherming (1% t.o.v. 1,2% in de referentiegroep) en minder kinderen met jeugdreclassering (0,2% t.o.v. 0,3% in de referentiegroep).
In Lingewaard waren de uitgaven voor jeugdzorg € 1.065.750 hoger dan begroot. Vooral de uitgaven voor individuele voorzieningen namen toe. We zagen het aantal jeugdigen dat een individuele voorziening had niet toenemen, de kosten namen echter wel toe. Eén van de oorzaken hiervan is dat zwaardere zorg wordt ingezet of zorg wordt geïntensiveerd, doordat de problemen als gevolg van de COVID-19 maatregelen groter werden. Ook het splitsen van de verblijfsproducten maakt dat meer duurdere vormen van behandeling en begeleiding nu geen onderdeel meer uitmaakten van het tarief voor verblijfszorg en terecht kwamen in de individuele voorzieningen. Het aantal jeugdigen in verblijfszorg daalde iets, maar ook hier namen de kosten toe. Dit was het gevolg van de noodzaak voor enkele jongeren hoogspecialistische (dure) trajecten in te zetten.
Wmo
Verplichte indicator | Meetbaar resultaat 2020 | Verwacht | Behaald |
---|---|---|---|
Wmo-cliënten met een maatwerk-arrangement * | Aantal cliënten met een maatwerkarrangement per 10.000 inwoners. | 540 | 630 |
* Bron: CBS monitor Sociaal domein WMO.
Een maatwerkarrangement is een vorm van specialistische ondersteuning binnen de Wmo. Een cliënt met meerdere maatwerkarrangementen telt (per type arrangement) maar één keer mee.
De toename in het gebruik van Wmo voorzieningen zagen we duidelijk terug in bovenstaande indicator. Het aantal inwoners met geïndiceerde ondersteuning nam in 2020 verder toe.
De vraag naar thuisondersteuning bleef stijgen als gevolg van de vergrijzing en het abonnementstarief.
De uitgaven voor Wmo-maatwerkvoorzieningen waren lager dan begroot. Het aantal lichte indicaties voor dagactiviteiten daalde als gevolg van de beperkingen onder de COVID-19 maatregelen. Het aantal zwaardere indicaties nam juist toe door de extra druk op mantelzorgers. Ook het aantal indicaties voor begeleiding steeg. Als gevolg van de COVID-19 maatregelen was dagbesteding nauwelijks mogelijk en bij sommige inwoners werd de behandeling stopgezet of op een andere wijze vormgegeven. De behoefte aan extra begeleiding nam daardoor toe. Indicaties werden vaker afgegeven en minder vaak beëindigd.
In 2020 maakten minder inwoners gebruik van het vraagafhankelijk vervoer. Het aantal inwoners met een vervoerspas bleef gelijk.
Leefbaarheid
Niet verplichte indicator | Meetbaar resultaat | Verwacht | Behaald |
---|---|---|---|
Lingewaard Doet | Aantal gerealiseerde ideeën | 32 | 43 |
Inwonersinitiatieven | Aantal maatschappelijke initiatieven | 38 | 15 |
Overige niet-verplichte indicatoren
Bij de behandeling van de programmabegroting 2020 hebben we afgesproken dat we in plaats van de niet verplichte indicatoren, u vanaf 2020 periodiek informeren over de kwaliteit van onze dienstverlening en de te ondernemen verbeteracties.
Dit doen we door meer gebruik te maken van bestaande instrumenten:
- Jaarlijks voeren wij een klanttevredenheidsonderzoek uit. In september 2020 ontving u een raadsinformatienota over de resultaten van 2019.
- We informeerden de auditcommissie periodiek over de voortgang in het sociaal domein.
- Via het voorliggende jaarverslag krijgt u inzicht in de bereikte resultaten en in de kostenontwikkeling van het sociaal domein.
- U ontving onlangs de Taskforce jaarrapportage waarmee wij u informeerden over de resultaten van de Taskforce over 2020.