6. Sociaal domein

Wat hebben we gedaan?

Wat hebben we gedaan?

Integraal beleid sociaal domein (doelen 1 t/m 4)

  • In maart stelde u de kaders voor het beleidsplan sociaal domein vast. Als gevolg van de COVID-19 crisis en de extra werkzaamheden die daaruit voortkwamen, liep het opstellen van het beleidsplan vertraging op. De afronding hiervan stelden we uit naar het tweede kwartaal van 2021.
  • Voor de zomer startten we met het vormen van coalities op de vijf thema’s (Opgroeien en opvoeden; Gezond en gelukkig oud worden; Uit de verwarring; Aan het werk! en Nieuw in Lingewaard). Voor elk thema zochten we samenwerking met partners met het doel te komen tot een gezamenlijke agenda en het gezamenlijk uitvoeren van die agenda. Zie voor meer informatie de raadsinformatienota ‘Stand van zaken coalities rond thema's beleidsplan sociaal domein’ .

Gebiedsgericht werken (doelen 1 t/m 4)

  • Als gevolg van de COVID-19 crisis liep het opstellen van gebiedsagenda’s vertraging op. Vanwege samenhang met de coalities van het nieuwe beleidsplan hebben we deze onderdelen aan elkaar gekoppeld.
  • We werkten samen met SWL en Rijnstad aan een meer resultaatgerichte opdracht voor het welzijnsveld. We pakken dit in 2021 verder op (zie jaarrapportage TF maatregel 6).
  • We hielpen, in geval van een enkelvoudige vraag, inwoners sneller via de verkorte route. Voorbeeld is de pilot Hulp bij het huishouden (zie jaarrapportage TF maatregel 16.2). Bij een complexe hulpvraag organiseerden we planbijeenkomsten. Dat wil zeggen dat we met de inwoner, zijn netwerk en betrokken organisaties samen tot een plan komen. Sinds maart verliep dit digitaal. We voerden minder planbijeenkomsten uit dan we wilden, maar ervaren nog altijd de meerwaarde van deze werkwijze, omdat alle betrokkenen meedenken en -doen in het zorgen voor oplossingen.
  • Nieuwe medewerkers werden geschoold in de nieuwe route (dit is een manier van werken in het sociaal domein, waarin de cliënt centraal gesteld wordt). Ook enkele externe professionals namen hieraan deel. Dit is nu structureel onderdeel van het opleidingsbeleid van de toegang Sociaal Domein.

WMO 2015 (doel 1)

  • Om inwoners met dementie zo lang mogelijk mee te laten doen in de samenleving startten we met lokale zorg- en welzijnspartners platform ‘Dementievriendelijk Lingewaard’. We maakten een plan om te komen tot laagdrempelige ontmoetingsplekken voor ouderen in elke kern (de pilots De Minkhof en ’t Blauwe Huukske starten in 2021) (zie jaarrapportage TF maatregel 16.1).

Veel ontmoetingsplekken werden gesloten als gevolg van de COVID-19 maatregelen. Door de beperkende maatregelen verwachtten we een toename van de eenzaamheid onder mensen. Hier gaan we in 2021 extra in investeren.

  • We mandateerden de uitvoering van de Wet verplichte ggz aan de VGGM (Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden). De samenwerking tussen de VGGM en de lokale zorg- en veiligheidsstructuur verliep naar tevredenheid. 3 crisismaatregelen werden opgelegd en 36 aanvragen voor een zorgmachtiging behandeld. In 2 gevallen leidde dit tot een aanvraag voor een zorgmachtiging bij de Officier van Justitie.
  • We optimaliseerden de lokale zorgstructuur door de werkwijze van het in 2019 gestarte schakelteam aan te passen. Daarnaast richtten we het Lokaal Zorg- en Veiligheids Netwerk (LZVN) in dat signalen van zorgelijke situaties verkent en beoordeelt (zie jaarrapportage TF maatregel 20).
  • Samen met maatschappelijk werk en de lokale toegang scherpten we de route van en naar Veilig Thuis aan door een verdeling te maken tussen 18- (via de gemeente) en 18+ (via maatschappelijk werk).
  • We brachten het leerlingenvervoer onder bij de BVO DRAN/AVAN (zie programma 4).
  • Op 1 juli 2020 werd regionale inkoop jeugd en Wmo afgerond (zie verder onder jeugd).
  • In de begroting 2020 gaven we bij 'ontwikkelingen' aan dat gemeenten vanaf 1 januari 2021 individueel verantwoordelijk worden voor de uitvoering van beschermd wonen van nieuwe ggz-cliënten. Dit is met een jaar uitgesteld. We werkten in 2020 de regionale visie Beschermd thuis verder uit. Dit resulteerde in regionale uitgangspunten voor beschermd wonen . Deze uitgangspunten vormen de basis voor de uitwerking van de (verplichte) regionale afspraken per 1 januari 2022.
  • We versterkten de aanpak van zorgelijke situaties die achter de voordeur plaatsvinden door inzet van outreachende zorg. Ook troffen we voorbereidingen voor de pilot ‘Wijk-GGZ-er’. Deze pilot is vanaf februari 2021 operationeel. (TF maatregel 20).
  • We intensiveerden de communicatie rondom het mantelzorgcompliment. Dit resulteerde in meer aanvragen (2019: 758 en 2020: 837 aanvragen)
  • We werkten samen met Waardwonen en SWL het plan voor een wooncoach met vrijwillige ouderenadviseurs uit. Hiermee willen we bereiken dat ouderen zo lang mogelijk zelfstandig wonen in een fijne omgeving. Uitvoering is vanaf 2021.
  • We startten de pilot was- en strijkservice om te onderzoeken of we de indicatie was- en strijkondersteuning kunnen omzetten naar een algemene voorziening om kosten te besparen in het sociale domein. Vijf uitkeringsgerechtigden voerden de werkzaamheden uit, van wie 2 via een arbeidsovereenkomst. (TF maatregel 16.2)

Participatie (doel 2)

  • Er werden 134 uitkeringen beëindigd (36 naar werk, 13 vanwege studie, 1 een eigen bedrijf), van wie er 42 jonger waren dan 27 jaar. In januari 2020 rondden we de jongerenanalyse (zie jaarrapportage TF maatregel 24) af. Deze analyse betrof 64 jongeren en diende als voorbeeld voor de totale bestandsanalyse. Deze analyse liep vertraging op. We benaderden in december 3 organisaties om een offerte uit te brengen. De beoordeling daarvan en de keuze voor een bureau vindt in januari 2021 plaats (zie jaarrapportage TF maatregel 27).
  • In 2020 zetten we onder meer door inzet van een jobhunter extra in op het begeleiden van statushouders met een bijstandsuitkering naar participatie en werk. Drie inwoners van Lingewaard vonden betaald werk in de ouderenzorg via het project ‘Statushouders in de zorg’.
  • In juni stelden wij de Startnotitie invoering Wet inburgering vast en bereidden we de implementatie voor, deels in samenwerking met regiogemeenten. De invoering van de wet werd uitgesteld tot 1 januari 2022.  
  • We versterkten in het vierde kwartaal de poortfunctie voor jongeren < 27 door de werkconsulent vaker aan het begin van het proces te plaatsen. (zie jaarrapportage TF maatregel 29.3). We hadden de verwachting dat het aantal jongeren in de uitkering zou stijgen door de COVID-19 maatregelen. We zagen hier slechts een kleine stijging.
  • De voortgang van Perspectief op Werk (uitwerking van de regionale strategische arbeidsmarktagenda) stagneerde door COVID-19. We stelden regionaal de uitvoeringsagenda ’Werken aan werk’ op. De Provincie Gelderland ondersteunt dit actieplan met een financiële bijdrage van €712.000,-.
  • Lingewaard startte 2020 met een forse achterstand in de huisvesting van nieuwkomers. In de eerste helft van 2020 kon de achterstand 2019 ingelopen worden, maar in de 2 e helft stokte het tempo in de huisvesting. Uiteindelijk hebben wij 38 nieuwkomers gehuisvest. Dit waren er 12 minder dan taakstelling van 2020 (33) plus de achterstand van 2019.
  • De volgende resultaten bereikten we in 2020 bij de nieuwe doelgroepen (het gaat hierbij om mensen met een arbeidsbeperking die voor ondersteuning een beroep doen op de gemeente en die volgens UWV niet 100% van het wettelijk minimumloon kunnen verdienen. Dat betreft jonggehandicapten, Wsw’ers en mensen die beschut werken):

nieuw beschut werk

3

Inzet jobcoach

32 (2019: 38)

loonkostensubsidie

60 (2019: 33

  • We werkten intensief samen met het Werkgeversservicepunt (WSP). Het WSP bemiddelt werkzoekenden naar werk. Door de COVID-19 maatregelen realiseerde het WSP fors minder plaatsingen en proefplaatsingen. Het WSP realiseerde voor Lingewaardse werkzoekenden 14 proefplaatsingen (waarvan er 5 omgezet werden in een baan).

Plaatsingen WSP

NUG*

WW**

Wajong

WGA***

PW****

57 reguliere plaatsingen

10

36

6

5

19 banenafspraak

5

1

9

4

* Niet uitkeringsgerechtigden·   
** Werkloosheidswet
*** Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten
**** PW (Participatiewet)

Inkomensregelingen (doel 2)

  • We namen deel aan de landelijke pilot ‘dashbord monitoring signalen vroegsignalering’. Uit de proefresultaten bleek dat we een hoger bereik hadden dan het landelijk gemiddelde (71% - 37%). Ook zetten we een solide basis neer om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen betreffende Vroegsignalering schulden per 1 januari 2021. Per 1 maart breidden we de registratie hiervan uit met signalen van zorgverzekeraars en waterbedrijf Vitens.
  • Gezamenlijk met inwoners werkten we onder begeleiding van de Hogeschool Arnhem-Nijmegen verder aan een nieuwe werkwijze rondom armoede, gericht op het signaleren, bespreekbaar maken en doorbreken van armoede. Inwoners, vrijwilligers en professionals uit Lingewaard, Oldenzaal en Utrecht leverden input voor het schrijven van de gids “Armoede doorbreek je niet alleen”.
  • Er waren 62 (2019 128) nieuwe aanmeldingen voor een schuldhulpverleningstraject en 17 Informatie en Advies trajecten. De terugloop is in lijn met het landelijk beeld. Dit is o.a. te verklaren door de extra maatregelen die het rijk nam om economische krimp te voorkomen en door de coulante houding van schuldeisers, banken, belastingen en deurwaarders.
  • Specifiek voor zelfstandigen is een contract met Zuidweg & partners afgesloten. Zij voeren de Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) voor Lingewaard uit. Er waren 4 nieuwe aanmeldingen en 3 lopende dossiers. In lijn met het landelijke beeld volgde geen toename van aanvragen. Zuidweg & partners en het Ondernemersloket investeerden extra in communicatie om ondernemers met schulden te bereiken.
  • In 2020 startten 10 nieuwe vrijwillige budgetcoachingstrajecten, waarmee het totaal op 23 lopende vrijwillige budgetcoachingstrajecten kwam. Dit was minder dan in 2019 (28).
  • Sinds september vergoedden we het diplomazwemmen A volledig voor kinderen. 45 kinderen meldden zich aan. Voor de kosten van het diplomazwemmen van kinderen uit Huissen is een privaat/publieke samenwerking, waarbij de private partij deze kosten betaalt.
  • Vanaf de eerste verontrustende persberichten in december over de Toeslagenaffaire boden we hulp aan de gedupeerden. We werkten samen met de Belastingdienst en Rijnstad om deze inwoners persoonlijk te bereiken met de vraag of zij ondersteuning nodig hebben. Dit varieert van hulp bij schulden, gezondheid, werk of dagbesteding, gezin en woonproblemen.
  • Meer mensen maakten gebruik van de 'Meedoenregeling' en het 'Kindpakket in natura' (TF maatregel 26.5). Dit zijn lokale regelingen voor financiële ondersteuning van inwoners als dat (tijdelijk)nodig is.

2019    

2020

Meedoenregeling

799        

898 (+11,3%)

Kindpakket

397         

442 (+ 12,4%

  • Wij voerden in 2020 de TOZO regeling uit om ondernemers extra te ondersteunen gedurende de COVID-19 crisis.

Aanvragen

Aantallen

TOZO 1 Levensonderhoud

698

TOZO 2 Levensonderhoud

128

TOZO 3 Levensonderhoud

102

TOZO Bedrijfskrediet

48

  • We intensiveerden onze communicatie over inkomensondersteuning en schuldhulpverlening om inwoners die hard door de COVID-19 crisis geraakt werden actief te informeren over de mogelijkheden. Denk aan de rekentool Simpel switchen om de financiële gevolgen van uitkering naar werk na te gaan en de Voorzieningenwijzer (een overzicht van alle landelijke en lokale inkomensondersteuning en hulpmogelijkheden).

Jeugd (doel 3)

  • Door COVID-19 werd het toezicht op gastouders anders uitgevoerd dan normaal. De GGD hield  gedurende de 1e sluiting van de kinderopvang ‘vinger aan de pols’ en voerde vanaf juni langzaam weer inspecties uit, waarbij onderzoeken bij gastouders niet de hoogste prioriteit hadden. De normen die gelden voor de uitvoering van de wettelijke taken in het verantwoordingsjaar worden versoepeld.
  • We besloten de inzet van een gedragswetenschapper te continueren. Het toevoegen van deze functie zorgde voor een kwaliteitsslag in de beoordeling van de aanvragen jeugd doordat er een onafhankelijke gedragswetenschapper meekijkt bij kernbeslissingen die genomen moeten worden. I.v.m. COVID-19 is het niet gelukt om in 2020 al te onderzoeken of het inzetten van een gedragswetenschapper / POH GGZ Jeugd bij de huisartsen van toegevoegde waarde was (zie jaarrapportage TF maatregel 12).
  • We monitorden onze cliënten die in verblijf zaten. We zagen een lichte daling van het aantal jeugdigen met zorgindicatie verblijf en een toename van ambulante zorg (zie jaarrapportage TF maatregel 14.1). Dit kan mogelijk een eerste effect zijn van het sturen op het verkorten van verblijf en het voorkomen van uithuisplaatsingen. Een andere oorzaak kan zijn dat we sinds de nieuwe regionale inkoop werken met nieuwe producten. Hierdoor zijn producten anders benoemd en daarmee niet meer 1-op-1 vergelijkbaar. COVID-19 kan echter ook voor deze toename gezorgd hebben. Voor meer informatie verwijzen we u naar de jaarrapportage van de Taskforce.
  • Het afgelopen jaar ontstond er, mede door COVID-19, een sterkere overlegstructuur tussen kinderopvang, onderwijs en de gemeente. Zie voor meer informatie programma 4 Wat hebben we gedaan.
  • Op 1 juli werd de regionale inkoop jeugd en Wmo afgerond. Door COVID-19 vonden de verificatiegesprekken digitaal plaats. We zetten stevig in op de kwaliteitstoetsing van aanbieders. Dit leidde tot een forse daling van het aantal aanbieders.
  • Vanaf augustus 2020 beoordelen we PGB-aanvragen volgens een nieuw beschreven werkproces.  Hierbij kijken we kritischer naar het recht op een PGB en de voorwaarden waaronder we dit verstrekken.
  • We startten met het individueel beoordelen van Zorg binnen Onderwijs-aanvragen. Voorheen handelden we deze aanvragen administratief af. Nu beoordeelt een jeugdconsulent de situatie. Daarmee zitten we eerder aan tafel om gezamenlijk te bepalen wat nodig is, op school én in het gezin. We werken hiermee preventiever en voorkomen we discussies achteraf over wie waarvoor financieel verantwoordelijk is.

Taskforce sociaal domein (doel 4)

  • De uitvoering van de maatregelen van de taskforce sociaal domein liep vertraging op als gevolg van de COVID-19 maatregelen.
  • In 2020 boden we twee tussenrapportages aan aan de gemeenteraad. Vanwege de hoeveelheid tijd die in het opstellen van deze rapportages gaat zitten, spraken we met de auditcommissie af de rapportagefrequentie terug te brengen: twee tussenrapportages en een jaarverslag.
  • In het jaarverslag taskforce 2020 geven we een meer gedetailleerde inhoudelijke verantwoording over de uitvoering van de maatregelen In het voorliggende jaarverslag beschrijven wij op hoofdlijnen de resultaten van de taskforce.

Leefbaarheid (doel 5 t/m 7)

  • Dit jaar startte Lingewaard Doet in verband met COVID-19 pas in september in Doornenburg en Huissen. In totaal werden 4.245 van de 9.830 verstuurde waardecheques gebruikt om initiatieven te ondersteunen (43%). Alle 43 aangemelde initiatieven haalden het streefbedrag op. Voorbeelden van de initiatieven zijn kerstverlichting in het dorp, borden “let op voor spelende kinderen”, het plaatsen van een AED in het buitengebied, plaatsen van een insectenhotel en een informatiebord in de Moeshoeve aan de Hoeve.
  • Ondanks de COVID-19 ontstonden nieuwe initiatieven, vooral op het sociale vlak. In elke kern startte minimaal één maatschappelijk initiatief. Er werden 38 initiatieven ingediend, waarvan 23 niet voldeden aan de basisvoorwaarden. De basisvoorwaarden van een initiatief zijn: er moet sprake zijn van een maatschappelijk belang, het initiatief dient de leefbaarheid van de buurt te verbeteren en de initiatiefnemer voert het samen met anderen uit. Voorbeelden van succesvolle initiatieven zijn realisatie van meer groen in de straat door het plaatsen van een boom en een plantsoen in de Homoetstraat (Doornenburg), de Zwaanse buurtkraam (staat op diverse plekken op ’t Zand en in het centrum om mensen met elkaar in contact te brengen) en het Plein bij IKC het Sterrenbos werd omgedoopt tot “Henny Damenplein”.
  • Ondanks de COVID-19 crisis, gebeurde er veel op het gebied van de DOP’s en WOP’s:
  • Gendt Vooruit bood op 12 februari het dorpsontwikkelingsplan aan bewoners en het college aan en in maart aan u. Door COVID-19 was het lastig voor Gendt Vooruit de speerpunten uit het DOP op te starten. Desondanks werden kleine stappen gezet.
  • Huissen ’t Zand Binnen Buiten: de intentie was om eind 2020 het WOP aan te bieden. Door COVID-19 is dit niet gelukt.
  • Na vier jaar werd het tijd voor een update van het dorpsontwikkelingsplan van Doornenburg; het DOP 2.0 (2020 – 2024). Op deze manier blijft het DOP een dynamisch proces, waar ruimte is voor vernieuwing. Een nieuw thema in het DOP is duurzaamheid.
  • Ook verwezenlijkten inwoners kleine plannen, zoals het vergroenen van de wijk. In ’t Binnenveld zijn bloembollen geplant. Bij het planten werden kinderen betrokken om hen bewuster te maken van nut en noodzaak van het verder vergroenen van de wijk.
Deze pagina is gebouwd op 06/22/2021 13:15:49 met de export van 06/22/2021 13:00:14