H. Goede interne en externe communicatie
Duidelijke taal
We communiceren in duidelijke taal met onze inwoners, ondernemers en anderen. Zodat onze informatie begrijpelijk is voor alle inwoners. We sloten ons aan bij de landelijke campagne duidelijke taal. We trainden 33 collega’s in duidelijke taal. We vroegen het lezerspanel om feedback te geven op de belastingflyer, het afkoppelen van de goten en de brief voor nieuwe inwoners. Niet de tien keer die we hadden voorzien. Dat hebben we hen ook laten weten voordat we de brief nieuwe inwoners naar hen toestuurden.
Toegankelijke informatie
Sinds september 2020 is digitale toegankelijkheid een wettelijke verplichting. Digitale toegankelijkheid betekent dat iedereen, dus ook mensen die doof, slechthorend, blind of slechtziend zijn onze digitale informatie kunnen gebruiken. Dat brengt de verplichting met zich mee om voor al onze online publicaties (websites, apps) een toegankelijkheidsverklaring te publiceren. Voor onze belangrijkste websites, waaronder www.lingewaard.nl, lieten we de toegankelijkheid onderzoeken en stelden we een toegankelijkheidsverklaring op. Het onderzoek toonde aan dat onze website goed toegankelijk is en goed gebruikt kan worden door mensen met een functionele handicap. De toegankelijkheidsverklaring is gepubliceerd op onze website, waarmee we voldoen aan de wettelijke verplichting. In de toegankelijkheidsverklaring staat beschreven op welke punten de website de komende tijd nog verbeterd wordt.
Versterking digitale participatie
Waar het kon werkten we zoveel mogelijk samen. We gingen in dialoog, maakten interactief plannen en namen samen besluiten. We betrokken inwoners bij het maken van plannen en nemen van beslissingen. Dit deden we steeds meer digitaal. Deels vanwege het COVID-19virus, maar ook omdat we door digitale participatie andere doelgroepen inwoners bereiken.
We investeerden extra in digitale participatiemogelijkheden. Op die manier konden we onze inwoners, ondanks de beperkte contactmogelijkheden, zo goed mogelijk bij onze planontwikkelingen en besluitvorming betrekken. Voorbeelden hiervan zijn de digitale avonden rondom de klimaatadaptatie, de digitale gesprekken rondom windpark Caprice en online gesprekken met belanghebbenden rondom de Dorpensingel.
Om goede online bijeenkomsten te houden, trainden we intern tientallen collega’s en schreven we handleidingen voor inwoners hoe ze hieraan deel konden nemen.
Signalen verbinden
We probeerden inzicht te krijgen in wat er in de omgeving gebeurt. Daarvoor maakten we wekelijks een omgevingsbeeld. Daarmee vormden we ons een beeld hoe inwoners, ondernemers, partners en anderen denken over onze dienstverlening, reputatie en beleid. Het omgevingsbeeld gebruikten we om in te spelen op vragen die er leven en onze communicatie hierop aan te passen.
Effectieve communicatie
We communiceren effectief door informatie via de best passende kanalen te communiceren. We communiceren digitaal waar het kan, offline waar het moet. We verbeterden de professionaliteit en duidelijkheid van de gemeentepagina. Onder meer door het gebruik van speciale themapagina’s. Er verschenen onder meer specials over wijzigingen rondom afval, mantelzorg, duurzaamheidsprijs 2020, groeten uit Lingewaard en maandelijks een pagina voor ondernemers. We maakten meer gebruik van visuele communicatie. Bijvoorbeeld infographics over de jaarrekening en begroting en filmpjes over de nota Wonen, promotievideo’s Bezoek de Betuwe en de snelbalie.
Interne communicatie
We informeerden onze medewerkers via Vlindernet, mails en vlogs van de directie en interne video’s. Ook kregen de medewerkers diverse kaarten op hun huisadres met een blijk van waardering.
Communicatie rondom COVID-19
We investeerden extra in de communicatie over COVID-19. We maakten gebruik van de communicatie vanuit het Rijk. Zowel voor de ‘reguliere’ communicatie als de communicatie voor laaggeletterden (Steffie). Hiermee informeerden we onze inwoners, verenigingen, ondernemers en maatschappelijke organisaties over de COVID-19 richtlijnen en maatregelen. Dat deden we via nieuwsbrieven voor ondernemers, berichten op social media, onze website en gesprekken met de pers.
Ook communiceerden we met verschillende groepen in Lingewaard zoals ondernemers, ouderen en jongeren. We maakten verschillende korte filmpjes over de situatie in Lingewaard. Daarbij besteedden we onder meer aandacht aan ondernemers, verenigingen, kinderen, jongeren, toerisme en mantelzorgers. We werkten in de informatievoorziening rondom COVID-19 veel samen met partners. Zoals met Stichting Welzijn Lingewaard rondom de hulplijn COVID-19, de scholen voor de noodopvang en de politie en jongerencoaches over het vuurwerkverbod.