A. Een organisatie in ontwikkeling
Op verschillende fronten hebben we stappen gezet naar de doelen die we willen bereiken. We communiceren en organiseren meer vanuit (de leefwereld van) onze klant.
Processen verbeteren: Er is een methodiek ontwikkeld om processen klantgerichter en efficiënter te maken door gebruik te maken van serviceconcepten en klantreizen. In een pilot zijn we gestart met het proces van de gehandicaptenparkeerkaart, de uit- en inritvergunning en de plaagdierenbestrijding.Ook bedrijfsvoeringsprocessen worden verder verbeterd. Afgelopen jaar zijn stappen gezet op het gebied van Planning en Control en instroom nieuwe medewerkers.
De omgevingswet heeft ook zijn uitwerking naar de gemeentelijke werkprocessen. In 2020 zijn we samen met de ODRA voorbereidingen gestart om vergunningen op grond van de Omgevingswet binnen acht weken te kunnen verlenen. Een verplichting die op 1 januari 2022 effectief wordt.
Duidelijke taal: In totaal zijn er ruim 30 veel verstuurde brieven herschreven. Ook zijn er afspraken opgesteld die medewerkers helpen in duidelijke taal te communiceren.
Continue klantmeting: Onder baliebezoekers en inwoners en ondernemers die naar het Klantcontactcentrum van de gemeente bellen, is gestart met een continu klantonderzoek. Via een online vragenlijst meten we de klantbeleving en klanttevredenheid.
Wendbare organisatie: Steeds meer werkt de overheid samen met de samenleving. Dit vraagt van ons een andere manier van werken. Namelijk dat je je werkomgeving kiest bij het werk dat je op dat moment te doen hebt, thuis, op locatie of op het gemeentehuis.
In 2020 is een start gemaakt met de voorlichting over het activiteit gericht werken (Zo Werken Wij in Lingewaard). COVID heeft invloed gehad op dit concept. Vanaf maart zijn we verplicht gaan thuiswerken i.v.m. COVID. Onder de noemer “never waste a good crises” besteden we met behulp van coaching op het gebied van teamontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling aandacht aan de huidige situatie. We stellen de vraag “Wat kunnen we leren van de huidige situatie en gebruiken voor de toekomst wanneer we ook weer op kantoor kunnen werken?” Hierbij staan thema’s als persoonlijk leiderschap centraal.
Als gevolg van ARBO-wetgeving zijn we gestart met het uitrollen van thuiswerkplekken. De nieuwe manier van werken vraagt in de toekomst ook dat we af en toe thuis werken. Door de huidige situatie zijn medewerkers gewend aan thuiswerken en hebben we de faciliteiten alvast goed geregeld. Er was aandacht voor contact en verbondenheid met de organisatie en collega’s onderling.
Er zijn interventies geweest voor medewerkers met psychosociale klachten als gevolg van COVID en het thuiswerken. Tot slot is de voorbereiding voor de training voor leidinggeven op afstand in 2020 gestart.
Transformatie sociaal domein
Met de maatregelen van de taskforce en de kaders voor het beleidsplan sociaal domein heeft de gemeenteraad uitgesproken de inwoner en zijn leefwereld uitgangspunt van beleid te maken. Dat vraagt niet alleen iets van ons beleid, maar ook van de manier waarop wij (samen)werken. We hebben een ontwikkelagenda voor het sociaal domein gemaakt. Het versterken van het denken vanuit de inwoner en de gemeentelijke regierol is één van de ontwikkeldoelen. In de agenda nemen we concrete acties op om aan dit doel te werken.
We zijn gestart met een brede uitvraag in de toegang en bouwden de aanpak volgens "De Nieuwe Route" verder uit door nieuwe medewerkers op te leiden en de kennis van medewerkers te onderhouden. Hierdoor kunnen we de werkwijze nog beter toepassen bij complexe vraagstukken van onze inwoners.