Afwikkeling btw-claim in relatie tot de calamiteit gemeentekantoor
Op verzoek van de accountant hebben wij de wijze waarop in de jaarrekening onze btw-claim in relatie tot de brand in het gemeentehuis was opgenomen aangepast. Deze claim is nu opgenomen onder “niet in de balans opgenomen gebeurtenissen, rechten en verplichtingen”.
Deze technische aanpassing zorgt in 2020 voor een incidenteel nadeel. Wij gaan ervan uit dat onze claim in 2021 volledig wordt toegewezen. In dat geval zal € 1,4 miljoen in onze financiële administratie worden opgenomen.
Financieringsovereenkomst Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Met de BNG is een financieringsovereenkomst voor een Krediet- en Depotarrangement en elektronisch betalingsverkeer gesloten welke stilzwijgend wordt verlengd met telkens een kalenderjaar. Onderdeel van het kredietarrangement is een krediet in rekening-courant met een limiet van € 5,0 miljoen.
Uitstaande vakantierechten
De ultimo 2020 uitstaande verplichting voor opgebouwde vakantierechten bedraagt € 1.011.500.
Inkoopcontracten
De gemeente Lingewaard heeft diverse contracten afgesloten die elk een inkoopwaarde hebben van meer dan € 750.000. Hieronder staan de categorieën aan kosten waarvoor contracten zijn afgesloten:
- Detachering / inhuur personeel
- Afvalinzameling
- Onderhoud groen
- Software applicaties
- Zorginkoop sociaal domein (hulpmiddelen, hulp bij het huishouden, leerlingenvervoer)
Borg- en garantstellingen
De afgegeven 100% garantieverstrekkingen aan verenigingen en/of stichtingen bedragen per 31 december 2020 nog € 10.000. De afgegeven directe garantieverstrekkingen aan instellingen en/of organisaties bedroegen per 31 december 2020 bijna € 5,0 miljoen.
Waarborgfonds Sociale Woningbouw
Per 31 december 2020 was door het WSW voor een bedrag van € 42,4 miljoen aan garantie-verstrekkingen afgegeven. Woningcorporaties kunnen via het WSW voordelig geld lenen tegen gunstige voorwaarden op de kapitaalmarkt voor investeringen in sociale huurwoningen en (sociaal) maatschappelijk vastgoed. De zekerheidsconstructie van het WSW zorgt daarvoor. Gemeenten vormen voor 50% de achtervang op de borgstelling door het WSW. Het risico dat gemeenten als achtervang lopen is theoretisch: het bestaat uit het verstrekken van een relatief kleine en renteloze lening, die het WSW te zijner tijd terugbetaalt. Dit speelt pas als een corporatie niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen en het garantievermogen niet toereikend blijkt.
Waarborgfonds Eigen Woningen
Per 31 december 2020 was door het WEV voor een bedrag van € 123,5 miljoen aan garantieverstrekkingen afgegeven. Het WEV heeft sinds 1 januari 1995 als doel het eigen woning bezit te bevorderen en is belast met de uitvoering van de Nationale Hypotheek Garantie. Het Rijk en gemeenten vormen de achtervang voor het geval het WEW niet aan zijn verplichtingen kan voldoen. Tot en met 2010 droegen het Rijk en gemeenten ieder voor 50% de achtervang. Met ingang van 2011 draagt het Rijk voor nieuwe gevallen de volledige achtervang.
Hypotheekfonds overheidspersoneel
Per 31 december 2020 was voor een bedrag van € 640.000 aan 100% garantstelling afgegeven.
Tenslotte staat per 31 december 2020 een bedrag van ruim € 1,2 miljoen aan 100% garantstelling uit voor hypothecaire leningen afgesloten voor 1 januari 1995.
Overzicht van verleende borg en garantstellingen
Naam organisatie | Lening bij aanvang | Borg- | Borgstelling | Borgstelling |
---|---|---|---|---|
Verenigingen/stichtingen | ||||
Stichting tot behoud en instandhouding van Fort Pannerden | 100.000 | 50% | 20.000 | 10.000 |
20.000 | 10.000 | |||
Instellingen/organisaties | ||||
Betuweland, Liduina Bemmel | 1.574.400 | 100% | 1.574.400 | 1.485.600 |
Zorgcentrum St. Jozef Gendt | 1.497.475 | 100% | 673.864 | 636.427 |
Woonstichting Gendt | 2.732.664 | 100% | 1.282.828 | 1.168.167 |
Woonstichting Gendt | 2.722.681 | 100% | 1.291.801 | 1.180.613 |
Stichting Waardwonen | 546.455 | 100% | 546.455 | 488.219 |
Vitens | 4% | 232.885 | 0 | |
5.602.233 | 4.959.025 | |||
Waarborgfondsen | ||||
WSW/woningcorporaties | 84.819.217 | 50% | 41.412.401 | 42.409.608 |
WEW/Nationale Hypotheek-garantie (t/m 2010) | 247.000.000 | 50% | 129.000.000 | 123.500.000 |
WEW/Nationale Hypotheek-garantie (vanaf 2011) | 510.000.000 | n.v.t. | 0 | 0 |
170.412.401 | 165.909.608 | |||
Overige | ||||
Hypotheekfonds voor overheidspersoneel | 100% | 652.691 | 640.301 | |
Regeling gemeente garantie (t/m 1994) | 100% | 1.770.838 | 1.232.267 | |
2.423.529 | 1.872.567 | |||
178.458.163 | 172.751.200 |
In 2020 heeft het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) een aan WOONstichting Gendt verstrekte lening geborgd. Het betreft een lening van € 1 miljoen waarbij Lingewaard een achtervangpositie inneemt van 50%. Deze borgstelling is opgenomen onder WSW/woningcorporaties.
In 2020 is de gemeente niet aangesproken als borgsteller en zijn er geen betalingen als zodanig gedaan. De raad heeft wel een besluit genomen over verlenging van de borgstelling aan Fort Pannerden.
Het Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW) kan bij dreigende liquiditeitstekorten in verband met tot en met 31 december 2010 afgegeven borgtochten een beroep doen op achtergestelde, renteloze leningen van het Rijk (50%) en van de gemeenten (50%). Ten aanzien van per 1 januari 2011 afgegeven borgtochten wordt de volledige achtervangfunctie door het Rijk vervuld.
Eigen bijdrage op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
Een aanvrager van een maatwerkvoorziening (bijvoorbeeld: begeleiding, hulp in de huishouding of scootmobiel) is op grond van de Wmo 2015 een eigen bijdrage verschuldigd. De wetgever heeft bepaald dat de berekening, oplegging en incasso van deze eigen bijdrage wordt uitgevoerd door het CAK. De informatie van het CAK (om privacyredenen beperkt) is ontoereikend om als gemeente de juistheid op persoonsniveau en volledigheid van de eigen bijdragen als geheel te kunnen vaststellen. Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen op grond van de Wmo geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dit betekent dat door de gemeenten geen zekerheden omtrent omvang en hoogte van de eigen bijdragen kunnen worden verkregen.